Når vi
taler om plot i rollespil er det et problem eller en konflikt som
skal sætte rammerne for spillet. Derfor er hoved formålet med et
plot at skabe et/en problem/konflikt som skal drive spillerne frem i
spillet. Når spillerne bliver konfronteret med plottet vil de
forsøge at løse det og det er her spillet begynder. På den måde
siger man at et Plot-løst spil er et tomt spil.
Forskellige
former for plots:
Der
findes forskellige former for plots og forskellige måder at skelne
mellem dem på. En af de bedste jeg er faldet over er Troels Clausen
beskrivelse af de 2 plotområder; aktive og inaktive plots, Argresive
og Passive plots.
Inaktive og aktive:
Inaktive og aktive:
De
første to slags plot der bliver sat op mod
hinanden er de aktive og
inaktive. Opdelingen af aktive og inaktive plots handler meget enkelt
om, om plottet kommet i berøringsflade med spillet endnu.
Et inaktivt plot er et plot som eksistere men som spillerne ikke har opdaget eller er blevet konfronteret med endnu. Når spillerne ikke kender til det vil det ikke udvikle sig og have indflydelse på spillerne. Indtil spillerne opdager det vil det ligge uberørt og vil ikke have indflydelse på spillet. Dermed er det inaktivt. Det kunne fx. et sværd i en sten. Indtil nogen opdager sværdet vil de ikke begynde at reagere på det. Så selvom plottet måske eksistere har det ikke noget med spillet at gøre og er derfor inaktiv.
Et aktivt plot er et hvor spillerne er blevet konfronteret med plottet og er begyndt at arbejde og tage stilling til det. I det sekund spillerne opdager plottet vil det kunne påvirke dem på forskellige måder. Spillerne bliver nødt til at forholde sig til plottet og forholde sig til hvordan de vil reagere på det. Når og hvis spillerne beslutter sig for at handle vil de begynde at arbejde sig hen mod en løsning og så er de allerede begyndt at arbejde med det og dets muligheder. Det sker af og til at spillerne vælger at droppe et plot så de aldrig når at begynde at arbejde med det men plottet blot falder tilbage og bliver inaktivt.
Det er typisk spilmestrer og arrengører der kunne finde på at bruge det i deres tale for at fortælle hvilke plots der er kommet i spil. Spillerne ville sjældent bruge det fordi de ikke kender til de inaktive plots, da de jo er inaktive og spillerne derfor ikke kender dem endnu.
Agressive og passive:
Agressive og passive er to måder du kan dele et plot ind i. Det er overbetegnelse af to typer plot som bliver adskilt
Et aggressivt plot er et plot
fortsættes...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar